sunnuntai 11. marraskuuta 2012

Ruokavalion laajennus - maksaa siitä tykkäämättömälle

Pitäisin itseäni hyvin avoimena ruuan suhteen. Mitä rumempi äyriäinen, sitä enemmän minua kiinnostaa maistaa sitä. Etanat ovat suurinta herkkuani, ja olempa maistanut sian nahkaakin (se ei kyllä ollu hyvää, maistui sitkeältä kengänpohjalta, jossa oli karheita karvoja...). Mutta maksasta en ikinä ole oppinut tykkäämään. Kouluaikoina, kun ruokalassa oli maksaa, jouduin pakenemaan lähikauppaan ja sinnittelemään kolmioleivällä ja banaanilla koulupäivän. En sietänyt edes maksan hajua. Äitini yritti jekuttaa minua ja veljeäni sekoittamalla jauhettua maksaa jauhelihapihveihin. Eipä mennyt läpi..

Sittemmin olen päässyt koulutraumojen yli, ja minua ärsyttää rajoitteisuuteeni maksan suhteen. Asiassa otettiin iso harppaus runsas pari vuotta sitten, kun reilasimme kolme viikkoa pisin Eurooppaa. Tsekissä, Prahassa maistelimme kanan maksaa, joka oli paljon perinteistä naudan maksaa miedompaa. Minulle ei silloin tullut mielenkään, että kanan maksoja voisi saada Suomesta ihan perusmarketista! Viime viikolla kuitenkin huomasin jotain yllättävää: Atrian Chick-tuotemerkillä varustettuna broilerin maksaa saa 300 gramman paketissa pakastealtaasta. Eikun kokeilemaan!

BROILERIN MAKSAA SIPULILLA JA PEKONILLA HÖYSTETTYNÄ

- 300 g broilerin maksaa
- 1-2 punasipulia
- 120 g pekonia
- 3 dl ruokakermaa
- laakerinlehti
- musta- ja valkopippuria
- suolaa
- yrttejä (esim. rakuunaa ja rosmariinia)

Sulata maksaa yön yli jääkaapissa tai 3-4 tuntia huoneenlämmössä.

Pilko sulaneet maksat saksilla pienemmiksi ja paista kuumassa öljyssä n. 3-4 minuuttia. Lisää viipaloitu sipulia ja paloiteltu pekoni. Paista kymmenisen minuuttia. Mausta.

Lisää kerma ja hauduta kannen alla toiset kymmenen minuuttia.

Tarjoile keitettyjen perunoiden ja tuoreen salaatin kanssa. Esimerkiksi Cabernet-Shiraz "Le Grand Noir" sopii kylkeen. (Tässä täyteläisessä ranskalaisessa muutoinkin hinta-laatu-suhde kohdallaan; ostetaan pullo tätä harvase viikonloppu!)






















Suosittelen, mikäli:

- tykkäät maksasta
- et tykkää maksasta
- haluat laajennusta ruokavalioosi ja makumaailmaasi
- etsit budjettiruokia (maksa maksaa n. 2,5e/rasia)
- haluat yllättää perheenjäsenesi/illallisvieraasi


keskiviikko 7. marraskuuta 2012

Arabialaisia synttäritunnelmia



Vanhenin vuodella ja juhlistin sitä koko viikonlopun. Synttärien ruokateemaksi valikoitui Tuhat ja Yksi Yötä mausteineen ja yrtteineen. En ollut ikinä ennen kokannut arabialaista, eli koko päivä oltiin jännän äärellä. Illalla pöydän ääressä istui kuitenkin iloinen seurue, joka santsasi toivotusti. Ilmeisesti maistui muillekin!



Menu "B Day"


Kibbeh-pyörykät

Libanonilainen tabbouleh

Jogurttikastiketta


Arabialaista leipää


Mausteinen omenakakku




KIBBEH-PYÖRYKÄT eli täytetyt, mausteiset lammaspullat

8:lle

250 g bulguria
400g karitsan jauhelihaa
300 g naudan jauhelihaa
2 kananmunaa
1 raastettu punasipuli
2 tlk Harissa-mausteseosta
suolaa

Täyte:

5 rkl hienonnettua punasipulia
1,5 dl oliiviöljyä
1 tlk kanelia
1 tlk kuminaa
2 tlk Harissa-mausteseosta
ripaus muskottipähkinää

Liota bulguria runsaassa vedessä n. 15 min. Purista kuivaksi. Raasta sipuli. Valmista jauhelihataikina.

Valmista täyte. Hienonna sipuli, sekoita se öljy-mausteseokseen.

Pyöritä lihapullat. Saavat olla isohkoja. Tuikkaa pullan kylkeen kolo ja täytä se täytteellä. Huom! Tämä ei ole järin helppoa eikä nopeaa. Kannattaa jättää lihapullataikinaa vähän yli, jotta voit ylimäärätaikinalla paikkailla täytettyjä pullia. Tarkoitus tietenkin on, ettei täyte valuisi pullasta ulos.

Paista pulliin kaunis pinta kuumalla pannulla. Lado puolikypsät pullat uunivuokaan ja paista 180 asteisessa uunissa n. 20 min.


TABBOULEH-SALAATTI

8:lle

4 dl bulguria
keltaisia kirsikkatomaatteja
puolikas kurkku
nippu tuoretta persiljaa
nippu tuoretta minttua
1 silputtu punasipuli
1 sitruunan mehu
suolaa
pippuria
ripaus Harissa-maustetta
oliiviöljyä
(sesamöljyä)

Tarjoiluun:
salaatinlehtiä (esim. rucolaa tai viinisuolaheinää)

Keitä bulgur paketin ohjeen mukaan. Jäähdytä kylmän veden alla siivilässä. Jätä siivilään valumaan. (Pärjäät myös ilman siivilää, ei minullakaan sellaista ollut..)

Pilko salaattiaineet ja silppua yrtit. Sekoita kulhossa. Halkaise sitruuna ja purista puolikkaan sitruunan mehu salaattiin. Sekoita bulgur joukkoon. Valuta toisen sitruunan puolikkaan mehu bulgurin sekaan. Lisää tujaus oliiviöljyä ja halutessasi pikkuisen sesamöljyä.

Anna maustua parisen tuntia.


JOGURTTIKASTIKE

Tämä on harvinaisen helppo ja yksinkertainen ohje:

-1kg turkkilaista jogurttia. (Meidän purkki ei ollut kastikkeen tekohetkellä täysi, sillä joku rotta oli käynyt nappaamassa sieltä aamupalaksi hunajan kanssa..)
- 1/2 - 1 tuore chili
- hiukan suolaa
- hiukan pippuria
- tujaus paprikajauhetta

Sekoita. That's it.


ARABIALAINEN LEIPÄ...

... on kuten suomalainen sämpylä, mutta ohuempaa ja kuumemmassa uunissa paistettua.

- 5 dl vettä
- 1 pss kuivahiivaa
- n. 1 l puolikarkeita vehnäjauhoja
- 1/2 dl oliiviöljyä
- suolaa

Lämmitä vesi 42 asteiseksi. Sekoita hiiva pieneen jauhomäärään ja lisää veteen. Lisää suola. Alusta loput jauhot vähitellen taikinaan. Vaivaa kunnolla; tähän pitää saada kunnon sitko! Kun taikina näyttää pizzataikinalta, alkaa se olla valmista. Lisää oliiviöljyä alustuksen loppuvaiheissa.

Kohota 45 min lämpimässä paikassa. Itse kohotan pulla-/leipätaikinan aina mikrossa liinan alla. Kaikille ropelihatuille vielä tarkennuksena: mikro EI siis ole päällä...

Leivo taikinasta pyöreitä palloja. Kohota 20 min. Jauhota kätesi ja lyö pallot lättänöiksi, pyöreiksi, noin puolen sentin paksuiksi levyiksi. Kohota vielä 15-20 min. Paista 250 asteisessa uunissa n. 10 min. Paista ensimmäiset 8 min uunin keskitasolla, ja nosta pelti lopuksi ihan ylätasolle muutamaksi minuutiksi. Näin leivät saavat tummia läikkiä pintaan.


Synttärikakkuun en ota kantaa kokkina, vaan puhtaasti herkuttelijan roolista! Kakussa maistui omena, appelsiini ja piparkakku. Jos marraskuun nyt voi väittää maistuvan hyvältä, maistuisi se tältä kakulta.



Synttäriseurue vietti lämminhenkisen ja hilpeän illan. Kynttilät paloivat ja viini lämmitti. Iines-kissa oli illan klovni: keikisteli kaikille ja kerjäsi huomiota. Saattoipa tuo jotakuta puraistakin...

Liekö ollut mausteet vai mikä, mutta juhlijoiden jano vain yltyi illan edetessä. Onneksi pubista löytyi janoon sammuketta.




Tässä kuvassa pojat ovat kameran takana, eli tässä ei kolmestaan olla kuuden täyden lasin ääressä!




torstai 1. marraskuuta 2012

Ihan(aa) arkea vaan!




Jokin aika sitten vietettiin epäonnistumisen päivää. Mikä loistava juhlapäivän teema! Veikkaan, että siihen voitte kaikki samaistua. Vai olenko se vain minä, jonka aamut tyypillisesti alkavat sanomalehden päälle kaatuneella kahvikupposella, vettä imeneellä polkupyörän satulalla ja läpimärillä housuilla? Epäonnistumisten ja arjen ihanuuksien innoittamana pidin päiväkirjaa menneestä arkiviikosta ja sen kulinarismista.

Maanantai:

Herään. Kelloja on käännetty. Hyi, se tarkoittaa loppusyksyä. Brrrr, vedän peiton korviin.

Herään uudestaan. Kahvia koneeseen, vaatetta päälle ja kiireellä meikkaamaan itselleen kasvot. Kas, sehän olen kuin olenkin minä. Parempi puoliskoni on lähdössä opiskelijaekskursiolle ja olen lupautunut aamun kuskiksi. Kesärenkaat sauhuten Herwantaan, suukkoja kullalle ja kieli keskellä suuta takaisin kotiin. Lisää kahvia, läppäri selkään, iso kirjakassi käteen ja yliopistolle gradua naputtamaan.

Istun kirjastossa koko päivän, yhtä luentoa lukuunottamatta. Mulkoilen hilpeitä fuksiporukoita. Aiheeton ilonpito on kielletty, tämä on vakavaa hommaa.

Kello 17.30: kotona. Väsyttää. Aivan järkyttävästi. Välitön kaamosmasennus. Kuka ripusti mustat kauppakassit silmieni alle?? Löydän jääkaapista lauantaista kalkkunaa. Punasipulia, arabbiata-pestoa, mustapippuria ja ruokakermaa. Kelpo maanantaipasta. Syön sohvalla ja katselen Frendien jakson nro 318 uusintaa nro 22347. Yhä naurattaa.



Haahuilen koko illan kotona. Kymmenen kieppeillä nukahdan sohvalle Bond-leffan pauhatessa takaa-alalla. Kömmin nukkumaan. En saa unta, vaikka koko päivän olen odottanut tätä, kun saan pään tyynyyn....

Tiistai:

Vihaan tiistaipäiviä: tiistaina kuvittelet päässeesi maanantain yli, mutta todellisuudessa viikonloppu on kaukana ja kaikkia vituttaa.

Huonosti nukutun yön jälkeen kiirehdin töihin. Töissä venähtää, ja olen kotona viiden jälkeen. Nälkä. En ole jaksanut käydä kaupassa, joten jääkaapin anti on varsin laiha: tyhjä soijapullo (miksi se on jääkaapissa...?), hilloa (hyvää ja omatekemää, mutta ei oikein päivällisainesta), valo ja nakkipaketti. Nakkikastike on ihan kelpo arkiruokaa. Paljon sipulia ja tuoretta chiliä makua antamaan. Olen yksin kotona, ja löydän itseni taas sohvalta syömästä. Tykkään kyllä paljon enemmän syödä pöydän ääressä, mutta joku tuossa televisioruudussa on, kun se tuolla lailla vetää ihmisen väkisin olohuoneen puolelle...


Reipastun ja lähden salille tanssitunnille. Chaplin-biisi saa minut ihan innostumaan! En tajua, miten ihmiset voi tanssitunnilla pitää naamansa peruslukemilla; minä ainakin hymyilen kuin Naantalin aurinko! Taidan jyrätä jonkun hidasliikkeisemmän. Muut varmaan ajattelevat, että "eikä, taas tuo kun vie koko salin tilan ja nauraa yksinään..", kun tepastelen paikalle fuksian värisessä topissani.

Illalla saan kullan kotiin. Unikin maittaa. Taas yksi tiistai vähemmän. <3

Keskiviikko

Nukun 40 minuuttia pommiin. Noo, tutkijalla ei ole kiinteää työaikaa, mutta kun en viitsisi kompensoida aamun unia illan rehkimisellä. Olen vasta kymmenen jälkeen gradun parissa. Huomaan maanantaina kirjoittaneeni muutamaan kohtaan kolme kertaa saman sanan peräkkäin. Oikoluku saattaisi jossain kohtaa olla poikaa...

Ystäväni bongaa minut yksinäisestä gradun kirjoitusnurkastani. Mulkaisen ensin häntäkin pahasti: "Kuka julkeaa taas häiritä?????" Todellisuudessa on huippukivaa, jos joku sattuu lounaalle samaan aikaan. Keskiviikon lounas opiskelijaruokalassa on nyt sitä viikon PARASTA (!!) antia. Kyseessä on kasvispizza. Pizzapohjalla paksuutta keskikokoisen kerrostalon verran, pohja on löysää ja tahmeaa. Pizza nappaa kiinni lautaseen imukupin tavoin, ja lounasvalinnan vaihtaminen on mahdotonta. Pizzassa on purkkikaupalla säilykeherkkusieniä, kesäkurpitsakuutioita, tomaattikastiketta ja juustoa. Suolaa (tai muitakaan mausteita) ei ole lainkaan. Omassa palassani juusto on sentään paistunut, Paula-parka saa pizzajuustonsa valkoisena sulaneena möhkäleenä. On antoisa lounas!


Oikeasti opiskelijaravintoloissa on usein oikein kelpo lounasruokaa. Tänään nyt vain ei ollut sellainen päivä. Seminaarissa saan piiitkän luennon narratiivisesta tutkimusotteesta.

Illalla kauppaan. Olen näköjään suuttunut jostakin. En oikein itsekään tiedä miksi murjotan, mutta hirveästi nyt harmittaa. Tänään illalla luotamme Prisman palvelutiskin sedän ruuanlaittotaitoihin. Grillattu kokonainen broileri on juuri sopivan helppo iltapala. Salaattia viitsitään sentään tehdä itse.

Torstai

Herään samaan pahantuulisuuteen, kun illalla nukahdin. Huono tuuleni saa boostia siitä, että myöhästyn bussista ja töistä. Töissä kaadan lasillisen vettä näppikselle. Huoh...

Puolen päivän jälkeen piristyn, sillä minulla on huomenna synttärit ja olen kutsunut lauantaiksi työkavereita meille. Suunnittelen arabialaista teemaa, ja kipaisen töiden jälkeen Stokkalle. Herkussa on varauduttu avokadopastan suosioon, sillä tyrkyllä on ready-to-eat kaadoja ja lehtipersiljaa. Lihatiskillä himoitsen ankanrintaa.

Kotona kuulen, että saan synttärikakun yllätyksenä! Nyt sitä leivotaan, ja kuulen kysymyksiä kuten: "Voikohan kakkupohjan tehdä nelinkertaisena, jos haluaa oikein ison kakun...?" - Ei ainakaan siihen normikokoiseen kakkuvuokaan, vastaan huolestuneena.. Tämä projekti nähdään siis kerran vuodessa: muruni  haluaa leipoa minulle synttäreiksi suurimman mahdollisen kakun. Insinöörit ovat suuruudenhulluja...

Minun pitäisi tehdä kinkkusuikaleista kinkkukiusausta, mutta sen tekeminen on niin ikävää. Kauheasti perunoita kuorittavana.. Teen kinkkupastaa. Samainen arabbiata-pesto, tuoreet herkkusienet ja munakoiso sopivat sekaan! Kyytipojaksi tomaattileipää ja kirsikkatomaatteja.


Viikko on pulkassa! Huomenna hiihtelen taas kaikkine kirjoineni yliopistolle gradun pariin, mutta koska on synttäripäivä, suhtaudun perjantaihin melkein kuin viikonloppuun.

P.s. Sain tänään postissa synttärilahjan. En muista olenko ikinä saanut postipakettia! Ihan jännittyneenä tietenkin avasin jo tänään.

Lisäksi viikko sisälsi:

- 16 kuppia kahvia
- 4 jogurtia
- 2 Mehuiza-smoothieta (kokeile, ovat tosi raikkaita välipaloja!)
- puolikas sunnuntaina leipomastani kuningatarpiirakasta
- 1 raivari
- 1 ruma finni leuassa
- 1 onnistumisen fiilis siitä, että gradua on jo kasassa kandin työni verran
- 1 yllättävä mutta mukava kohtaaminen
- 1 nolo mokaus (...)

Millainen viikko sulla oli? - Normiviikko!

sunnuntai 28. lokakuuta 2012

Bourgogne viinissä ja padassa


Bourgogne (tai suomalaisittain Burgundi) sijaitsee Keski-Ranskassa ja on ympäri pallon tunnettu mehevistä viineistään. Viini on lähtökohta myös alueen nimikkoruokalajille, burgundilaiselle lihapadalle.

BURGUNDIN PATA 2:lle

- 400 g naudan paistia (esim. ulko- tai kulmapaistia)
- 1 rkl öljyä
- 1 rkl voita
- 8-10 kpl tuoreita herkkusieniä 
- ison miehen kourallinen salottisipuleita
- 2-3 valkosipulin kynttä
- 1 tlk (70 g) tomaattipyrettä 
- 4 dl ranskalaista punaviiniä
- 1 dl vettä
- 2 laakerinlehteä
- suolaa
- mustapippuria
- reipas tujaus tuoretta tai kuivattua timjamia

Leikkaa paisti suurehkoiksi paloiksi. Älä nyt ihmeessä silppua sitä liian pieneksi! Tämä on yksi monista lempiaiheistani; en ymmärrä miksi kaupoissa valmiina kuutioina myytävä palapaisti on niin onnettoman pieninä paloina..

Ruskista lihat kahdessa erässä. Jos laitat liikaa lihaa kerrallaan pannuun, pannu kylmenee ja liha päästää kaiken nesteensä ulos. Ja sitähän me emme halua! Kahdessa osassa siis. Käytä ensimmäiseen osaan puolet öljystä ja puolet voista. Ruskista kuumalla pannulla, mausta samalla suolalla, pippurilla ja timjamilla ja lisää pataan. Toista sama toiselle erälle. 

Lisää pannuun pikkuisen öljyä ja pyöräytä puolikkaat salotit, puolikkaat valkosipulin kynnet ja herkkusienet (puolikkaina nämäkin) pannulla. Lisää pikkuisen samoja mausteita ja vippaa pataan nesteineen päivineen. 

Mikäli käytät valurautapataa, voit tässä kohtaa siirtää padan kuumalle levylle. Lisää tomaattipyre, vesi, laakerinlehdet ja viini. Mausta vielä suolalla ja pippurilla. 

Laita pata 160 asteiseen uuniin. Seuraava osuus on se vaikea: malta mielesi ja hauduta 2-3 tuntia.

Tarjoile riisin tai perunamuusin kera. 


Nauti kylmänä syys- taikka talvi-iltana rakkaassa seurassa. Polttele kynttilöitä ja odota kesää. 

P.s. Burgundin pata on aika helppo pataruoka. Jos et kuitenkaan jaksa tohottaa senkään vertaa, kokeile meidän eilistä kalkkunapaistia! Paisti on nimeltään Sangen Maukas Kalkkunafile ja löytyy sieltä maitokaupan lihahyllyltä. Vinkki! Käytä paistomittaria. Paistin etiketissä on (surkea!) paisto-ohje, jota noudattamalla saat takuuvarmasti kuivaa kalkkunaa. 


Koitetaan kaikki sinnitellä kellojen kääntämisestä huolimatta. Tässä kohtaa mielestäni aina se "kiva, keltainen ja kirpeä syyssää" korvaantuu "perus-iljettävällä, mustaakin mustemmalla marraskuulla". Allekirjoittaneella ei ole mitään patenttiratkaisua syysmasikseen, mutta koitetaan nyt vaikka nautiskella enemmän, pingottaa vähemmän, pitää kropat liikkeessä, nähdä rakkaita tyyppejä (tässä kohtaa suosittelen sisätiloja, sillä ulkona ei fyysisesti NÄE omaa nenänpäätään edemmäs..) ja tietenkin herkutella. 

Poliittisesti valveutunutta vaali-iltaa kaikille kansalaisille. 


torstai 25. lokakuuta 2012

Kaikille fisua pöytään!

Julistan seuraavaa: kaikille enemmän kalaa lautaselle!

Terveystätien mukaan kalaa tulisi syödä viikottain, jopa 2-3 kertaa viikossa. Jos terveysvaikutukset (D-vitamiini, vähäkalorisuus, hyvät rasvat, jnejnediipadaapa...) eivät oikein nappaa, niin suosittelen lämpimästi ajatustavan muutosta. Syö kalaa ihan vaan siitä ilosta, että se yksinkertaisesti on hyvää!

Varovaisesti ehdottaisin kaikkia hienohelmoja myös opettelemaan kalan käsittelyn alkeet. Mikäli osaat suomustaa kalaa, poistaa fisusta ruodot, fileoida kalan ja poistaa filestä nahan, olet kotikeittiön kuningas. Kun pärjäät kalan kanssa tappelussa, jää lompakkoosi kaiken lisäksi pennosia muuhunkin. Valmiiksi siivottu file on nimittäin melko lailla tyyriimpää kuin ronskimpi kala.

Meillä oli tänään lautasella Sisä-Saimaan muikkuja. Lisukkeena uunissa paahdettua (edellispäiväistä) perunamuusia ja vihersalaattia. Muikut paistettiin voissa, vaikka omasta mielestäni öljyssä paistetut ovat ihan yhtä herkullisia.

PAISTETUT MUIKUT 2:lle hengelle

- 400 g perattuja muikkuja (puolisen kiloa perkaamattomia)
- ruisjauhoa
- suolaa

Paistamiseen
- voita tai öljyä

Tarjoillessa
- sitruunaa voi puristaa fisujen päälle; tuo mukavasti raikkautta

Poista peratuista fileistä selkäruodot käsin. Suolaa fileet. Pyöräytä fileet ruisjauhossa. Paista molemminpuolin voissa/öljyssä kunnes fileet ovat kullanruskeita.

Vinkki! Koska fileet eivät valmistu kaikki kerrallaan, siirrä paistetut fileet uunissa lämmitetylle lautaselle. Laita vielä mikrokupu päälle, niin pysyvät melko lailla kauan lämpinä. Tätähän voi sitten soveltaa myös lettujen paistamiseen ynnä muuhun.


Näin suurisuisille tyypeille kävi taas perinteiset: yhtään valokuvaa muikuista ja lisukkeista lautasella ei maltettu ottaa!!

Mutta että kokkailkaahan kalaa! Ja edellispäiväisen perunamuusin jatkojalostuksesta tuli tosi hyvä mieli.


tiistai 16. lokakuuta 2012

Vihreää muusia valkoisella Arabialla

Avokadopastaa - mitäs muutakaan. Perushipsterinä sitä oli kokeiltava. Mikä on trendikästä, on pakko olla hyvää. Näinhän sen täytyy mennä! En viitsi enää yrittää olevani trendien yläpuolella - omistanhan jo useammat pillifarkut, iPadin ja parkatakin. Ennen en niistä pitänyt, mutta kas, kun niitä tarpeeksi näki muilla, huomasin järkähtämättömän mieleni järkähtäneen.

Jos nyt jotenkin kuitenkin puolustelisin itseäni, ennen avokadopastan maailmanvalloitusta etsiskelin jotain helppoa, maistuvaa ja kevyttä kasvisruokaa arkeen. Avokadopasta on ennen kaikkea idioottihelppoa ja nopeaa. Pasta kiehuu 8 minuuttia; avokadopastan valmistukseen kuluu ehkä yhteensä 15-20 min.

Lisäksi, avokadopasta antaa minulle lisää syitä viettää aikaa ruokakauppojen vihannesosastoilla. Minä nimittäin RAKASTAN vihannesosastoja!! Toiset eivät pysty viikottaisilla kauppareissuillaan ohittamaan herkkuhyllyjä; minä en tahdo päästä marketissa munakoiso-, kurpitsa- ja papaijahyllyjä pidemmälle. Vihannekset ja hedelmät - avokadot mukaan lukien - ovat niin kauniita! Makoilevat siellä laareissaan, kaikki ihanat koisot... Mmmm...

Anyway, tsekkaattehan ohjeen alkuperäiseltä kirjottajaltaan: http://chicling.blogspot.fi/2012/10/avokadopasta-original-recipe.html. Meidän tämän päivän muunnelmassa lime oli korvattu sitruunalla.

Ei tästä turhaan kohista! Näitä kiireinen Suomi kaipaa. Reseptejä, jotka ovat oikeasti helppoja, mutta joissa ei tingitä laadukkaista raaka-aineista. Saatampa käydä kirjakaupassa kurkkimassa mitä muuta Safkaa!-kokkikirja sisältää.

Tässä kehussa erityistä on se, että minä en yleensä lämpene kovin monelle valmiille reseptille ihan sellaisenaan. Niitä pitää mielestäni yleensä vähän muokata omaan suuhun sopivaksi. (Tämä liittyy nyt siis vakaaseen harhakäsitykseeni omasta erinomaisuudestani ja paremmuudestani...) Tässä on nyt kuitenkin sellainen resepti, että eipä paljon tuunausta kaipaa! Kokeile, vaikka et muutoin edes perustaisi avokadosta taikka kasvispöperöistä!


Googlaamalla "avokadopasta" löydätte melkolailla kuvamateriaalia valmiista annoksista. Jotakuinkin kaikissa toistuvat elementit "pasta", "jokin vihreä muusi" ja "valkoinen pastalautanen". Tässäpä nyt sitä erilaisuutta sitten kuvavalinnalla!

Lopuksi vielä, koska julkinen nootti on paras nootti, odottelen yhä valokuvia viikonlopun sushi-illasta!! Kuka ikinä tästä itsensä tunnistaakaan...


Ps. Kissalla taitaa olla tiistaimasis...

maanantai 1. lokakuuta 2012

Miksi kukaan ei nykyisin leivo leipää...?

Miksi kukaan ei nykyisin leivo leipää...? Siis leipäleipää, ei aina sämpylöitä. Tätä mietin viimeisenä ajatuksena ennen nukahtamistani eilen illalla. Ajatus jäi muhimaan, ja tänään päätin tarttua jauhopussiin.

Tänään oli varsin tyypillinen maanantai: aikainen herätys ja väsynyt ihminen siirsi kroppansa töihin. Mieli jäi lämpimään peiton alle uneksimaan lempeistä kesätuulista, suolaisesta rantaelämästä ja muista ihanuuksista, jotka ovat tällä hetkellä  ulottumattomissani. Työpäivän jälkeen pääsin nautiskelemaan aidoimmasta Suomen Syksystä: pyöräilyä tihkusateessa ylämäkeen. Kirjaimellisesti rillit huurussa - näitä silmälasipäiden elämän kohokohtia.

Päästyäni kotiin ainut asia, joka jaksoi kiinnostaa oli leipominen. Ei sillä, etteikö things-to-do-listani olisi jo hälyyttävän pitkä. Tänään oli kuitenkin sellainen fiilis, että enkö nyt saisi vain tehdä sitä, mitä mieleni halajaa. Istahdin hetkeksi pohtimaan tätä, ja sosiaalisen median syvyyksistä löysin tämän: http://elamapelissa.duodecim.fi/ep3/.

Tein testin, ja pällistelin hetken tuloksia ihmeissäni. Mielestäni elän varsin terveellistä elämää: ruokavalioni sisältää paljon vihanneksia, hedelmiä, kuituja ja kalaa, liikun melko paljon ja sosiaalinen elämäni on juuri sellaista, kuin haluankin sen olevan. Testin mukaan elinikääni (!!) kuitenkin laskee jatkuva stressi ja tapani kokea arjen epäonnistumiset niin raskaasti. Tuli vähän ilkeä fiilis selkäpiihin...

Testi sinetöi päätöksen: tänäiltana teen jotain itselleni mieluista. Tästä päästään takaisin alkuun - ja leipään:

SIENIFOCACCIA

- 3,5 dl vettä
- 3/4 pss kuivahiivaa
- 1 tl suolaa
- 1 rkl sokeria
- Provencen yrttejä
- 150 g suppilovahveroita
- kurpitsansiemeniä
- n. 8 dl sämpylä- tai vehnäjauhoja
- 1-2 rkl öljyä tai voita

Päälle:

- Kananmunan valkuainen
- 1 rkl vettä
- basilikaa
- ruohosipulia

Paista sienet pienessä öljytilkassa. Lisää pannulle siemenet ja kuullota. Jäähdytä.

Valmista taikina. Lämmitä vesi kädenlämpöiseksi (42 astetta, jos käytät kuivahiivaa). Sekoita hiiva pieneen määrään jauhoja. Sekoita veteen hiiva-jauhoseos, suola, sokeri, yrtit ja jäähtynyt sieni-siemenseos. Alusta taikinaan loput jauhot. Jätä taikina löysähköksi. Lisää lopuksi öljy/voi, ja irroita taikina kulhon reunoilta.

Ripottele päälle vähän jauhoja, ja kohota lämpimässä paikassa n. 45 min.

Lämmitä uuni 200 asteeseen. Kumoa taikina jauhotetulle leivinpaperille. Taputtele taikinasta kiekko (halkaisija 20-25 cm). Kohota liinan alla. Ripottele basilika ja ruohosipuli kohonneen leivän päälle. Voitele valkuaisen ja veden seoksella.

Paista n. 45 min. Laske puolessa välissä uunin lämpö 160 asteeseen.



Tiedä häntä, pidensikö leivän leipominen elinikää. Hyvältä se ainakin maistui! Filosofointi sikseen, olen siinä aika huono.

 Summa summarum, kaikkia maanantaipäiviä ei tarvitse käyttää hampaiden kiristelyyn - ainahan voit käyttää siihen maanantain sijaan TIISTAIN!

Oikein stressaavaa ja ikävää viikkoa kaikille!