Tänään oli sellainen möhnömannien perus-maanantai: selkä särkee, aivot jumittaa, hirveä riita tietokoneen kanssa. Kotimatkalla tunnin jumitus ihan tyhjästä ilmestyneessä ruuhkassa sai minut vakuuttuneeksi siitä, että aamulla ei todella olisi kannattanut herätä.
Kaikissa lapsiperheissä syödään Pasta Bolognesea arkisin, ja koska minäkin koen olevan vähän kuin lapsiperhe ilman lapsia, laitoin kastikkeen tulille. Väitän, että teen keskimääräistä parempaa Pasta Bolognesea. (Ken kutsuu tätä tympiintyneesti makaroniksi ja jauhelihakastikkeesti, jää sitten ilman…)
PASTAKASTIKE 1:lle
- 200 g naudan paistijauhelihaa
- 100 g tuoreita herkkusieniä
- 1 salottisipuli
- 1 valkosipulin kynsi
- kunnon loraus oliiviöljyä
- suolaa
- mustapippuria
- tujaus chilijauhetta tai pieni tuore chili silputtuna
- satunnaisia yrttejä
- 300 g tomaattimurskaa
- 0,5 dl vettä
- spagettia
Tarjoiluun:
- parmesan-raastetta
Suikaloi sipuli ja hienonna valkosipuli. Freesaile oliiviöljyssä paistokasarissa. Lisää herkkusienet puolikkaina. Lisää jauheliha, mausta, ja paista kypsäksi.
Älä säästele yrteissä ja mausteissa. Lisää tomaattimurska ja vesi, maistele. Lisää vielä pieni loraus oliiviöljyä. Keittele kymmenisen minuuttia (vähintään).
Spagettia et tietenkään keitä liian kypsäksi, ja muistat keitinveden tärkeimmän (ja ainoan) ainesosan: suolan. Kaiva vielä jääkaapin perältä kuivahtanut parmesanin palasesi ja raasta komea keko pasta-annoksesi päälle.
Mutustele maanantaipastaa roskalehden tai keskinkertaisen tositv-shown saattelemana. Jos puhelin soi, älä vastaa. Jos haluat oikein autentisen tunnelman, keitä jälkiruuaksi laihaa maanantaikahvia. Usko täysillä, että tiistai on parempi päivä, ja kaikista tärkeintä: naura hiukan itsellesi. Tässä kohtaa fiiliksesi on todennäköisesti jo ihan mukiinmenevä.
maanantai 7. huhtikuuta 2014
lauantai 29. maaliskuuta 2014
Porsasta, rakuunaa ja kevätpäivä
Minulle ruoka on aina ollut hyvin sosiaalinen kokemus. Sitä se varmasti tulee olemaan aina, mutta olen nyt oivaltanut, että ruuasta saa iloa yksinkin.
Edelleen, yksin kokkailu häviää yhdessä kokkailulle mennen tullen. Minulle on kuitenkin suuri oivallus, että siinä tosiaan on tällaisia aiemmin havaitsemattomia plussapuolia. Listasin keskeisimmät huomioni:
- Voit tehdä ihan mitä haluat...
- … Ihan milloin haluat
- Voit jättää keittiön siivoamatta niin pitkäksi aikaa kuin huvittaa
- Voit valokuvata ruokiasi rauhassa
- Voit lukea lehtiä ja kirjoja syödessäsi
Tänään ihan itseksini nautiskelin rakuunapossua ja Talouselämää.
PORSASTA JA RAKUUNAA 1:lle
- n. 200-250 g porsasta (ulko- tai sisäfilettä)
- oliiviöljyä
- suolaa
- musta- ja valkopippuria
- runsaasti kuivattua tai tuoretta rakuunaa
- 2 dl ruokakermaa
Leikkaa porsaanfileestä sopivan kokoiset pihvit. Ulkofile kannattaa leikata aika ohkaiseksi, sisäfileen jättäisin korkeiksi noiseteiksi. Sivele pintaan vähän suolaa, mustapippuria, rakuunaa ja oliiviöljyä.
Paista pihvit kuumalla pannulla voi-öljyseoksessa molemminpuolin. Lisää kerma ja mausta. Hauduta kypsäksi ja meheväksi pienellä lämmöllä n. 15 min.
Rakuuna ja porsas on aina takuuvarma yhdistelmä. Kesäkurpitsa sopii myös porsaan kaveriksi kera siikli-perunoiden ja vesimelonin. Vaikuttaa siltä, että seuraavina viikkoina kesäkurpitsa sopii jokaisen kaveriksi!
En viitsi hehkuttaa teille kevättä, mutta katsokaa nyt ulos: maailman pimein ja pisin talvi on loppu, aurinko lämmittää, sorsat uivat pulleina sulassa vedessä - ja eilen näin kolme hyttystä! Jippii!
lauantai 15. maaliskuuta 2014
Kesäkurpitsakausi on korkattu!
Hirveä takatalvi, kurjuus ja ankeus. Ahdistus. Väsymys.
Onneksi on ruoka.
LAMMASPIHVIT JA KESÄKURPITSAA
- 250 g lampaanjauhelihaa
- 1 pieni punasipuli
- 1 pullea valkosipulinkynsi
- n. 0,5 dl bulguria
- 1 kananmuna
- loraus vettä
- minttua
- timjamia
- suolaa
- pippuria
- ripaus jeeraa
Hienonna sipuli pieneksi silpuksi. Murskaa valkosipuli ja hienonna. Sekoita kaikki aineet jauhelihaan ja vaivaa taikinaa. Mausta.
Käytin bulgur-vehnää korppujauhojen sijaan pitämään taikinaa kasassa. Voit käyttää myös kuivattua hernettä samaiseen tarkoitukseen!
Muotoile taikinasta pieniä pihvejä ja paista molemmin puolin. Lado uunivuokaan ja paista kypsäksi 175 asteisessa uunissa n. 15 min.
Onneksi on ruoka.
LAMMASPIHVIT JA KESÄKURPITSAA
- 250 g lampaanjauhelihaa
- 1 pieni punasipuli
- 1 pullea valkosipulinkynsi
- n. 0,5 dl bulguria
- 1 kananmuna
- loraus vettä
- minttua
- timjamia
- suolaa
- pippuria
- ripaus jeeraa
Hienonna sipuli pieneksi silpuksi. Murskaa valkosipuli ja hienonna. Sekoita kaikki aineet jauhelihaan ja vaivaa taikinaa. Mausta.
Käytin bulgur-vehnää korppujauhojen sijaan pitämään taikinaa kasassa. Voit käyttää myös kuivattua hernettä samaiseen tarkoitukseen!
Muotoile taikinasta pieniä pihvejä ja paista molemmin puolin. Lado uunivuokaan ja paista kypsäksi 175 asteisessa uunissa n. 15 min.
Kesäkurpitsa on yksi ikiaikainen suosikkilisäkkeeni! Siivuta kurpitsa, itketä kitkerä neste ulos suolalla ja pyyhkäise siivut. Paista oliiviöljy-rypsiöljy-sekoituksessa n. 3 min per puoli. Mausta makusi mukaan. Itse käytin tänään mustapippuria, timjamia ja tujauksen jauhettua chiliä.
Lisukkeena tuoretta leipää, salaattia, lauantaihesari ja lasillinen Masia. Ah!
Eilen muuten pyöräytin pikailtapalaa huonon ravintolakokemuksen kurjimukseen joutuneelle ystävälleni. Serrano-kinkku, tuore ciabatta, rucola ja tietenkin lasillinen (pullollinen) kuoharia parantavat aika monta asiaa, mukaanlukien kurjat raflafiilikset!
sunnuntai 2. maaliskuuta 2014
Ihana banoffee ja ihanat, kamalat ystävät
Elämä heitti minut Helsinkiin. Potkaisi persauksiin ja käski kerätä luunsa. C'est la vie, sanotaan, mutta koville se silti ottaa. Olen alkanut tuntea suurta samaistumista Sinkkuelämän Carrien määritelmään "kiharahiuksisesta tytöstä"; tytöstä, joka räiskyy, kipinöi ja jättää jäljen missä ikinä kulkeekaan. (Vrt. "Suorahiuksinen tyttö", joka on ihan jees, tavanomainen, helppo käsitellä.) Kiharahiuksiset valitettavasti saavat kiharaisuutensa takia helposti turpaansa, koska aika monelle kiharaisuus on liikaa.Kutsuin vanhat kunnon leidit, lukioaikaiset ystäväni, uuden asuntoni sisäänajoihin, ja kehittelin koko viikon jotain riittävän kiharaista, mutta kuitenkin yksinkertaista, mutta tyylikästä, muttei liian hifistelyä, mutta mieleenpainuvaa menua. Päädyin viereiseen.
Muutama sananen alkuruuasta: Leipäjuusto - good! Viikunahillo - good! Alkuruokaa olisi vaikea kehnommankaan kokin pilata. Jos ei omista coctailpala-muotteja, mukavia rinkuloita leipäjuustosta saa vaikka snapsilasilla. Viikunahillokeko päälle ja avot!
Maxillin klassikkoannos päätyi pääruoaksi. Reseptin löydätte aikaisemmista raapustuksistani, täältä. Höystin alkuperäistä reseptiä siivutetuilla retiiseillä.
Tämä se vaan toimii! Avokado ja wasabikastike tekee salaatista mehevää, ja paistettu lohi annoksesta tosi ruokaisan. Tyytyväinen mutina täytti huoneen, ja kissakin uskalsi ryömiä vaatekomeron suojista katsomaan mitä tyyppejä tänne nyt on paukahtanut.
Tein leivän kaveriksi itse persiljavoita simppelillä ohjeella: voita, rypsiöljyä, persiljasilppua ja sitruunamehua. Kaikki sekaisin, anna jähmettyä yön yli jääkaapissa ja tarjoa levitteenä tai maustevoina. Paras tapa sekoittaa aineet on laittaa ne kestävään pakastepussiin ja puristella massa tasaiseksi!Meidän illallinen päättyi ihanaan banoffeehen. Uusi tuttavuus itselle - aivan varmasti tuli jäädäkseen.
BANOFFEE PIE
POHJA
175 g Bastogne-keksejä
1/2 dl pekaanipähkinöitä
85 g voita
KINUSKI
75g voita
1 1/2 dl fariinisokeria
3,3 dl kuohukermaa
1/2 tl suolaa
PÄÄLLE
1rkl tomusokeria
1 dl pekaanipähkinöitä
2-3 banaania
2 dl kuohukermaa
Murskaa keksit ja pähkinät pieneksi muruksi. Sulata voi ja sekoita keksinmuruihin. Levitä muruset irtopohjavuuan tai piirakkavuuan pohjalle ja reunoille, ja laita jääkaappiin jähmettymään.
Sulata voi ja fariinisokeri kattilassa. Kaada joukkoon kerma ja keitä 10-15 min kunnes kinuski sakenee. Mausta suolalla. Kaada kinuski keksipohjan päälle ja anna jäähtyä yön yli jääkaapissa.
Sekoita tomusokeri pähköihin. Paahda kuumalla pannulla, kunnes sokeri alkaa kristaloitua pähkinöiden pintaan. Voit paahtaa pähkinät vaikka tarjoilua edeltävänä päivänä.
Leikkaa banaanit ohuiksi siivuiksi, ja asettele kinuskin päälle. Vatkaa kerma, mausta sokerilla ja lusikoi koko komeuden päälle. Vielä paahdetut pähkinät, ja sinulla on valmista banoffeeta.
Ihanat kinuskiöverit!
Kaikki tunnistavat itsestään sellaisia aikoja, jolloin viikko- ja kuukausitolkulla surkeiden ajatusten varjo on varjostanut kaikkea, iloistakin, tekemistä. Silloin vain odottaa sitä päivää, jolloin pystyy edes pienenpienen hetken tuntemaan taas ihan vilpitöntä onnea. Tänään aamuviideltä, kun te neljä olitte juuri nukahtaneet, minä muistin millaista onni olikaan. Kiitos.
sunnuntai 10. marraskuuta 2013
Pitkään haudutettua karitsanpotkaa
Valurautapata on paras ystäväni näin marraskuisina sunnuntaina. Se on kuin taikurin hattu: vippaat pataan jääkaapista löytyvät satunnaiset raaka-aineet, ja muutaman tunnin päästä sinulla on upea illallinen edessäsi.
Päätin laajentaa pataruokien repertuaariani, ja ottaa selvää valmistuuko taikurin hatussani yhtä hyvää karitsaa kuin esimerkiksi ravintola Roastissa. Minusta paras lammas ei välttämättä ole filettä vaan ylikypsää, maukasta potkaa, joka lähes sulaa suuhun.
YLIKYPSÄÄ KARITSANPOTKAA kahdelle

- kaksi karitsanpotkaa (yht. n. 800 g)
- herkkusieniä
- 4 salotttisipulia
- 5 pientä porkkanaa
- 2-3 valkosipulin kynttä
- timjamia
- rosmariinia
- minttua
- laakerinlehtiä
- oliiviöljyä
- 3 dl punaviiniä
- 2 dl vettä
- loraus vasikanfondia
- suolaa
- mustapippuria
Paistamiseen:
- öljyä
- voita
Ota potkat huoneenlämpöön puolisen tuntia ennen valmistamista. Pintamausta lihat yrteillä, oliiviöljyllä, suolalla ja pippurilla. Hiero mausteet lihojen pintaan käsin.
Lohko salotit puolikkaiksi tai neljäsosiksi. Murskaa valkosipulinkynnet ja silppua. Viipaloi porkkanat. Sienet voit käyttää kokonaisina.
Kuumenna pannulla voita ja oliiviöljyä. Freesaile kuumassa öljy-voisekoituksessa valkosipulin paloja puolisen minuuttia. Kumoa valkosipulit pataan, jotteivät ne pala. Paista potkia muutaman minuutin ajan kaikilta sivuilta öljy-voisekoituksessa, joka nyt maistuu mukavasti valkosipulilta. Siirrä potkat pataan.
Paista samalla paistinpannulla viipaloidut porkkanat, sipulit ja sienet. Lisää joukkoon fondia ja parisen desiä vettä. Kaada koko komeus pataan.
Lisää pataan n. 3dl punaviiniä ja laakerinlehdet. Mausta tarvittaessa. Laita pata n. 120 asteiseen uuniin 4-5 tunniksi.
Lähde lenkille, siivoa vaatekomero, tutki vanhoja valokuvia, katso leffa tms., mutta ÄLÄ jää neljäksi tunniksi uuniin tuijottelemaan. Potkat ovat valmiit, kun mehevä liha irtoaa luista.
Voit halutessasi suurustaa lopuksi osan liemestä kastikkeeksi. Siirrä potkat hetkeksi lautaselle, ja ota n. 4 desiä lientä padasta johonkin astiaan. Laita potkat takaisin pataan. Kuumenna kasarissa öljyä, lisää jauhoja ja sekoita. Suurusta nyt kasariin padasta varastettu liemi koko ajan sekoittaen. Lisää maun mukaan loraus viiniä, suolaa, pippuria tai yrttejä. Suurusta tarvittaessa jauhoilla tai Maizenalla.
Tarjoile potkat esim. peruna- tai juuresmuusin kera.
Tarvitseeko edes sanoa, että oli muuten törkeän hyvää! Myös tuoksut olivat varsin messevät: kuulemma lammas tuoksui alaovella saakka (asumme siis viidennessä kerroksessa). Ei huono!
Päätin laajentaa pataruokien repertuaariani, ja ottaa selvää valmistuuko taikurin hatussani yhtä hyvää karitsaa kuin esimerkiksi ravintola Roastissa. Minusta paras lammas ei välttämättä ole filettä vaan ylikypsää, maukasta potkaa, joka lähes sulaa suuhun.
YLIKYPSÄÄ KARITSANPOTKAA kahdelle

- kaksi karitsanpotkaa (yht. n. 800 g)
- herkkusieniä
- 4 salotttisipulia
- 5 pientä porkkanaa
- 2-3 valkosipulin kynttä
- timjamia
- rosmariinia
- minttua
- laakerinlehtiä
- oliiviöljyä
- 3 dl punaviiniä
- 2 dl vettä
- loraus vasikanfondia
- suolaa
- mustapippuria
Paistamiseen:
- öljyä
- voita
Ota potkat huoneenlämpöön puolisen tuntia ennen valmistamista. Pintamausta lihat yrteillä, oliiviöljyllä, suolalla ja pippurilla. Hiero mausteet lihojen pintaan käsin.
Lohko salotit puolikkaiksi tai neljäsosiksi. Murskaa valkosipulinkynnet ja silppua. Viipaloi porkkanat. Sienet voit käyttää kokonaisina.
Kuumenna pannulla voita ja oliiviöljyä. Freesaile kuumassa öljy-voisekoituksessa valkosipulin paloja puolisen minuuttia. Kumoa valkosipulit pataan, jotteivät ne pala. Paista potkia muutaman minuutin ajan kaikilta sivuilta öljy-voisekoituksessa, joka nyt maistuu mukavasti valkosipulilta. Siirrä potkat pataan.
Paista samalla paistinpannulla viipaloidut porkkanat, sipulit ja sienet. Lisää joukkoon fondia ja parisen desiä vettä. Kaada koko komeus pataan.
Lisää pataan n. 3dl punaviiniä ja laakerinlehdet. Mausta tarvittaessa. Laita pata n. 120 asteiseen uuniin 4-5 tunniksi.
Lähde lenkille, siivoa vaatekomero, tutki vanhoja valokuvia, katso leffa tms., mutta ÄLÄ jää neljäksi tunniksi uuniin tuijottelemaan. Potkat ovat valmiit, kun mehevä liha irtoaa luista.
Voit halutessasi suurustaa lopuksi osan liemestä kastikkeeksi. Siirrä potkat hetkeksi lautaselle, ja ota n. 4 desiä lientä padasta johonkin astiaan. Laita potkat takaisin pataan. Kuumenna kasarissa öljyä, lisää jauhoja ja sekoita. Suurusta nyt kasariin padasta varastettu liemi koko ajan sekoittaen. Lisää maun mukaan loraus viiniä, suolaa, pippuria tai yrttejä. Suurusta tarvittaessa jauhoilla tai Maizenalla.
Tarjoile potkat esim. peruna- tai juuresmuusin kera.
Tarvitseeko edes sanoa, että oli muuten törkeän hyvää! Myös tuoksut olivat varsin messevät: kuulemma lammas tuoksui alaovella saakka (asumme siis viidennessä kerroksessa). Ei huono!
sunnuntai 3. marraskuuta 2013
Sinihomejuusto-punajuuripaistos ja porsaannoisetit
Keksin kerran kesällä, että punajuurta myydään esikeitettyinä muutaman kipaleen pakkauksissa. Siitä lähtien olen harvase viikko paistanut punaisia herkkuja lohkoina pannulla milloin minkäkin lisäkkeenä. Superhelppoja, nopeita ja maukkaita kiireisen kokin keittiöön!
Parhaat punajuuret ovat kuitenkin kotimaisia raakoja juuria, joista saa kokin käsiin, leikkuulautoihin ja keittiön pöytiin asiaankuuluvan värityksen. Sunnuntai on oiva päivä punajuuriin pidemmän kaavan mukaan.
AURA-PUNAJUURIPAISTOS
- 6 keskikokoista punajuurta
- 1 pkt Aurajuustoa
- 2 dl ruokakermaa
- suolaa
- mustapippuria
Kuori punajuuret ja siivuta ne haluamasi kokoisiksi siipaleiksi. Minä halkaisen juuret ja teen puolikuun mallisia viipaleita.
Lataa viipaleet uunivuokaan ja murenna Aurajuusto sekaan. Lisää suolaa ja mustapippuria ja sekoittele. Säästä osa Aurasta vuuan päälle.
Kaada koko komeuden päälle ruokakerma, ja ripottele loput homejuustosta vuuan pinnalle.
Paista n. 200 asteessa tunnin verran.
Paistoin vuuan kaveriksi noisetteja porsaan sisäfileestä.
PORSAANNOISETIT
- n. 700 g porsaan sisäfilettä
- öljyä
- yrttejä (rakuunaa, timjamia, rosmariinia)
- mustapippuria
- suolaa
Paistamiseen:
- voita
- loraus oliiviöljyä
- 1 murskattu valkosipulin kynsi
Leikkaa porsas korkeiksi, n. 4-5 cm korkeiksi, pihveiksi. Taputtele pihvit pyöreiksi ja vähän matalammiksi.
Mausta pihvit öljyllä, yrteillä ja mausteilla. Anna maustua ainakin puolisen tuntia.
Kuumenna paistokasarissa tai tehokkaalla paistinpannulla voita ja tilkkanen oliiviöljyä. Silppua valkosipuli ja paistele hetki. Varoitus: huumaava tuoksu voi vallata keittiösi tässä kohdin.
Paista noisetteja viitisen minuuttia kummaltakin puolelta.
Muistathan, että on hiuksenhieno ero kypsällä ja mehevällä sekä ylikypsällä ja kuivalla porsaannoisetilla. Liian monen helmasynti on paistaa porsas aina "varmuuden vuoksi" riittävän kypsäksi. Varmasti kypsä = varmasti kuiva.
Miten ihana sunnuntai!
Parhaat punajuuret ovat kuitenkin kotimaisia raakoja juuria, joista saa kokin käsiin, leikkuulautoihin ja keittiön pöytiin asiaankuuluvan värityksen. Sunnuntai on oiva päivä punajuuriin pidemmän kaavan mukaan.
AURA-PUNAJUURIPAISTOS- 6 keskikokoista punajuurta
- 1 pkt Aurajuustoa
- 2 dl ruokakermaa
- suolaa
- mustapippuria
Kuori punajuuret ja siivuta ne haluamasi kokoisiksi siipaleiksi. Minä halkaisen juuret ja teen puolikuun mallisia viipaleita.
Lataa viipaleet uunivuokaan ja murenna Aurajuusto sekaan. Lisää suolaa ja mustapippuria ja sekoittele. Säästä osa Aurasta vuuan päälle.
Kaada koko komeuden päälle ruokakerma, ja ripottele loput homejuustosta vuuan pinnalle.
Paista n. 200 asteessa tunnin verran.
Paistoin vuuan kaveriksi noisetteja porsaan sisäfileestä.
PORSAANNOISETIT
- n. 700 g porsaan sisäfilettä
- öljyä
- yrttejä (rakuunaa, timjamia, rosmariinia)
- mustapippuria
- suolaa
Paistamiseen:
- voita
- loraus oliiviöljyä
- 1 murskattu valkosipulin kynsi
Leikkaa porsas korkeiksi, n. 4-5 cm korkeiksi, pihveiksi. Taputtele pihvit pyöreiksi ja vähän matalammiksi.Mausta pihvit öljyllä, yrteillä ja mausteilla. Anna maustua ainakin puolisen tuntia.
Kuumenna paistokasarissa tai tehokkaalla paistinpannulla voita ja tilkkanen oliiviöljyä. Silppua valkosipuli ja paistele hetki. Varoitus: huumaava tuoksu voi vallata keittiösi tässä kohdin.
Paista noisetteja viitisen minuuttia kummaltakin puolelta.
Muistathan, että on hiuksenhieno ero kypsällä ja mehevällä sekä ylikypsällä ja kuivalla porsaannoisetilla. Liian monen helmasynti on paistaa porsas aina "varmuuden vuoksi" riittävän kypsäksi. Varmasti kypsä = varmasti kuiva.
Miten ihana sunnuntai!lauantai 2. marraskuuta 2013
Paratiisin katkaravut
Miten onkaan niin onnettomasti asiat, että koko kokkausharrastuksen äiti, Paratiisin Katkaravut, ei ole vielä saanut täältä sanaistakaan.
Äitini valmisti Paratiisin katkarapuja Kotilieden 80-luvun keittokirjasta vuosien saatossa erityisti uusina vuosina. Liemeen lirautettiin viiniä tai konjakkia, ja koko komeus tarjoiltiin ajan patinoimasta messinkipannusta. Että se oli yleellistä! Uutena vuotena lapsetkin saivat valvoa, pöydässä oli vieraita, tunnelma hilpeä ja kihelmöivä.
Eilen katkarapuja keitellessäni mietin, miten paljon minunkin 24-vuotisen elämän aikana on maailma pyörinyt. Kelle katkaravut nykyisin ovat yleellisyyttä? Perus-marketista saa ostaa ihan kaikkea kampasimpukoista ja pancetta-kinkusta passionhedelmiin. Kerran yhteen reseptiini kuului banaanishalotteja, ja ne olivat loppu. Ensimmäinen ajatukseni "Miten VOI olla loppu??" ... ... Ongelmamme ovat todellisia ensimmäisen maailman ongelmia.
PARATIISIN KATKARAVUT
- 300-400 g suuria tai keskikokoisia katkarapuja
- 1 punasipuli
- 2-3 valkosipulin kynttä
- oliiviöjyä
- 2 punaista paprikaa
- (tuoreita herkkusieniä)
- kirsikkatomaatteja
- 1,5 dl kuivaa valkoviiniä
- n. 1 dl paseerattua tomaattia
- 1,5-2 dl ruokakermaa
- yrttejä (erit. persilja sopii)
- suolaa
- mustapippuria
Ota katkaravut sulamaan kylmään vesihauteeseen viimeistään puoli tuntia ennen käyttöä.
Siivuta sipuli ja paprikat ohuiksi suikaleiksi. Pilko valkosipuli.
Kuumenna runsaasti oliiviöljyä paistokasarissa. Kuullota sipuli ja valkosipuli. Lisää paprika, ja freesaa n. 5 min. Jos sinulla on sieniä, siivuta ne ja lisää kasariin. Lisää paseerattu tomaatti, ja sekoita. Mausta.
Lorauta joukkoon viini ja hauduta kymmenisen minuuttia.
Lisää kerma, ja tarkista maut. Lisää puolitetut kirsikkatomaatit.
Valuta ravut ja lisää ne kasariin vasta muutamaa minuuttia ennen tarjoilua.
Koristele yrteillä tai rucolalla. Tarjoile keitetyn riisin kera.
Vinkki! Kun keität riisiä freesaa kattilassa ensin vähän valkosipulia oliiviöljyssä ja lisää sitten vasta keittovesi. Kiehauta, ja lisää riisi ja suola. Jos sinulla on löyhä viinikäsi, voit lorauttaa viiniä myös riisin keittoveteen.
Sanoisin, että yleellisyydestä on tullut nostalgiaa. Rakkauteni näihin rapuihin ei kuitenkaan perustu mihinkään henkimaailman juttuihin, vaan yksikertaisesti makuun: hyvää - yhä edelleen!
Äitini valmisti Paratiisin katkarapuja Kotilieden 80-luvun keittokirjasta vuosien saatossa erityisti uusina vuosina. Liemeen lirautettiin viiniä tai konjakkia, ja koko komeus tarjoiltiin ajan patinoimasta messinkipannusta. Että se oli yleellistä! Uutena vuotena lapsetkin saivat valvoa, pöydässä oli vieraita, tunnelma hilpeä ja kihelmöivä.
Eilen katkarapuja keitellessäni mietin, miten paljon minunkin 24-vuotisen elämän aikana on maailma pyörinyt. Kelle katkaravut nykyisin ovat yleellisyyttä? Perus-marketista saa ostaa ihan kaikkea kampasimpukoista ja pancetta-kinkusta passionhedelmiin. Kerran yhteen reseptiini kuului banaanishalotteja, ja ne olivat loppu. Ensimmäinen ajatukseni "Miten VOI olla loppu??" ... ... Ongelmamme ovat todellisia ensimmäisen maailman ongelmia.
PARATIISIN KATKARAVUT
- 300-400 g suuria tai keskikokoisia katkarapuja
- 1 punasipuli
- 2-3 valkosipulin kynttä
- oliiviöjyä
- 2 punaista paprikaa
- (tuoreita herkkusieniä)
- kirsikkatomaatteja
- 1,5 dl kuivaa valkoviiniä
- n. 1 dl paseerattua tomaattia
- 1,5-2 dl ruokakermaa
- yrttejä (erit. persilja sopii)
- suolaa
- mustapippuria
Ota katkaravut sulamaan kylmään vesihauteeseen viimeistään puoli tuntia ennen käyttöä.
Siivuta sipuli ja paprikat ohuiksi suikaleiksi. Pilko valkosipuli.
Kuumenna runsaasti oliiviöljyä paistokasarissa. Kuullota sipuli ja valkosipuli. Lisää paprika, ja freesaa n. 5 min. Jos sinulla on sieniä, siivuta ne ja lisää kasariin. Lisää paseerattu tomaatti, ja sekoita. Mausta.
Lorauta joukkoon viini ja hauduta kymmenisen minuuttia.
Lisää kerma, ja tarkista maut. Lisää puolitetut kirsikkatomaatit.
Valuta ravut ja lisää ne kasariin vasta muutamaa minuuttia ennen tarjoilua.
Koristele yrteillä tai rucolalla. Tarjoile keitetyn riisin kera.
Vinkki! Kun keität riisiä freesaa kattilassa ensin vähän valkosipulia oliiviöljyssä ja lisää sitten vasta keittovesi. Kiehauta, ja lisää riisi ja suola. Jos sinulla on löyhä viinikäsi, voit lorauttaa viiniä myös riisin keittoveteen.
Sanoisin, että yleellisyydestä on tullut nostalgiaa. Rakkauteni näihin rapuihin ei kuitenkaan perustu mihinkään henkimaailman juttuihin, vaan yksikertaisesti makuun: hyvää - yhä edelleen!
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)



