maanantai 29. huhtikuuta 2013

Munkkihetki äidin kanssa

Rentouttavan sunnuntaipäivän perikuva: munkin paistoa äidin kanssa. Hiljattain julkaistun Harvardin pitkittäistutkimuksenkin mukaan onnen avaimet löytyvät läheisestä äiskäsuhteesta, rakkaudesta ja poliittisesta liberaalisuudesta (Tsekkaa tutkimus täältä). 


Ohjeeni munkinpaistoon: leivo kardemummarikas pullataikina, kohota pikkupullia puolisen tuntia, pyörittele reikä keskelle ja paista kookosrasvassa. Munkeissa perinteinen on parasta.


Munkkivati ei tuntunut täyttyvän ollenkaan, sillä herkkusuut kävivät varkaissa. Ja pitihän itsekin maistaa, jo ihan laaduntarkkailumielessä.



Paistamiseen on koitettu rypsi- ja auringonkukkaöljyä, mutta perinteinen kookosrasva tuntuu olevan parasta: munkkeihin muodostuu rapea kuori kattilassa, eivätkä ne ime liikaa rasvaa itseensä. Puolen kilon rasvamötikkä riitää puolen litran taikinaan.


Kotitekoinen munkki toisessa ja simalasi toisessa kädessä kelpasi viettää sunnuntaipäivää terassilla auringosta nauttien. 

Ainiin, kotona virittelin parvekepuutarhan.


Unissani krassi oli jo viisisenttistä. Mikä pettymys aamulla odottikaan.


Vappuriemua kaikille! 

lauantai 27. huhtikuuta 2013

Olen elossa!

Viime kuukausi on ollut syvää hiljaiseloa blogirintamalla. En ole kirjoittanut sanaakaan, enkä lukenut muiden raapustuksia. Arki on julma; se veisi väkisin mukanaan. Para-aikaa opettelen pistämään hanttiin - ottamaan aikaa omille rakkaille jutuille. Olemaan itsekäs ja olemaan elossa.

Kokkausvastuukin siirtyi kuukauden päiviksi lähes täysin paremmalle puoliskolleni, joka on muutenkin pitänyt minut pinnalla stressin syvissä vesissä. Pikkuhiljaa olen taas löytänyt itseäni useammin keittiöstä, mikä on hyvä: olen oma itseni, elementissäni. Maanantaina opettelin uusia rutiineja: pyöräilin töiden jälkeen kauppahalliin ja ostin kokonaisen siian. Siian suomustus on täydellistä vastapainoa työlle ja gradulle. Gradulle, joka muuten alkaa oikeasti olla valmis!!

Alla olevien luomusten copyrightit kuuluvat lyhentämättöminä meidän lettuluolan toiselle kokille (joka ei ole kissa). Maanantaisesta siiasta ei ole kuvia, sillä nälkä meni visuaalisuuden edelle.

Äyriäispastaa: valkoviinissä, oliiviöljyssä ja valkosipulissa haudutettuja äyriäisiä kera sitruunalohkojen. Aika voittamatonta. 
Hevospaistia ja juureksia. Erikoismaininta juureksille: porkkana- ja bataattilohkojen pyöräyttäminen voissa ennen uunia teki ihmeitä.
Hevosen paahtopaistin jatkojalostusta: homemade bruchetta. Sopii mahtavasti illanistujaisiin. Helppoa ja herkullista.

Tänään kirjoittelen kotiseuduiltani, jossa en sielläkään samaisen kiireen vuoksi ole pariin kuukauteen piipahtanut. Olen luvannut toimia tänään koko porukan kokkina, ja ehkäpä palailenkin chilissä ja limessä maustettujen broilerivartaiden merkeissä tänne vielä samana päivänä.

Keväänkin voi jo haistaa.

Terkuin,
Ida







maanantai 18. maaliskuuta 2013

Sairaan hyvä tomaattinen äyriäiskeitto

Ajatukseni ovat uuden työn ja gradun viime rutistusten ansiosta niin jumissa, että en jaksa kirjoittaa teille nyt mitään nokkelaa. Sunnuntaina keittelin kuitenkin niin herkullista äyriäiskeittoa, että siitä sietää raportoida.

PUNAINEN ÄYRIÄISKEITTO
- 1 punasipuli
- 1 punainen paprika
- 1,5 dl pakastemaissia
- 1 valkosipulinkynsi
- n. 1,5 cm raastettua tuoretta inkivääriä
- ruohosipulia
- 1 rkl vehnäjauhoja
- 1 tlk tomaattimurskaa
- 1,5 dl vettä
- 1,5 dl kuivaa valkoviiniä
- puolikas chili
- timjamia
- 1 laakerinlehti
- 1 säilykerasia öljyyn säilöttyjä savustettuja simpukoita
- 180 g (1 pss) isoja katkarapuja
- suolaa ja mustapippuria

Sulata katkaravut ja valuta.

Pilko sipuli, valkosipuli ja paprika kuutioiksi. Kuumenna kattilassa oliiviöljyä ja freesaa vihanneksia hetki. Kun paprika alkaa pehmetä, lisää jäinen maissi. Pyörittele öljyssä. Lisää vehnäjauhot ja kaada ohuena nauhana vettä kattilaan. Kiehauta.

Lisää tomaattimurska, ja tarvittaessa vettä. Lisää valkoviini ja mausteet. Maistele. Keitä n. 5-10 min. Lisää simpukat (ilman öljyä) ja valutetut ravut. Kiehauta. 

Älä keitä keittoa muutamaa minuuttia kauempaa äyriäisten kera, jotta ne eivät pääse sitkistymään.

Nautiskele rapeakuorisen maalaisleivän kera.

Ihanan tomaattinen keitto on runsas, mutta kevyt. Jos haluat hifistellä, korvaa katkaravut ja simpukat ravun lihalla. Tämä siis, jos viitsit kuoria ison kasan saksiniekkoja.

P.s. Tuore inkivääri on ihanan tuoksuinen, ihanan makuinen ja varsin huokean hintainen mauste. Pienen pieni palanen riitti sunnuntain keittoon, maanantain porsaswokkiin ja vieläkin rupuisen perunan näköisestä mukulasta on puolet jäljellä. Hintaa mokomalla oli huikeat 16 senttiä.






lauantai 9. maaliskuuta 2013

Mitä olisikaan läksärit ilman kakkua...?

Vaihdan työpaikkaa. (!!) Hirveän innostuksen lisäksi lähdön hetki oli haikeakin. Runsaassa kahdessa ja puolessa vuodessa ehti tiukasti identifioitua vanhan työn rutiineihin. Ja sitä paitsi, mitä jos ne uudet tyypit eivät ollenkaan tykkääkkään minusta?? Muutoshan tunnetusti yleensä on paha juttu...

Lähteminen kuitenkin tarkoittaa myös läksäreitä, ja juhlat ovat aina hyvästä. Viime kesänä, kun työsuhteeni täytti kaksi vuotta, pohdin ääneen voisikohan ex-työntantajafirmani mustaruutuisesta (ja pirun vaikeaselkoisesta) tilausjärjestelmästä tehdä kakkuversion.

Silloin idea unohtui, mutta palasi mieleeni nyt. Painelinkin välittömästi Stokkalle ostamaan 30 Kick-patukkaa mustaa läksärikakkuani varten.


SITRUUNAINEN LAKRITSIKAKKU

20:lle

Lakritsikastike:

18 Kick-patukkaa
5 dl kuohukermaa

Sokerikakkupohja

6 munaa
sokeria
peruna-vehnäjauhoseosta
3 tl leivinjauhetta

Lakritsitäyte:

Lakritsikastike (kts yllä)
4 dl vaahtoutuvaa vispikermaa

Pohjan päälle:

300g Lemon Curdia

Kostutukseen:

3,5 dl Spriteä
sitruunamehua

Lakritsikinuski kuorrutukseen:

12 Kick-patukkaa
2,25 dl kuohukermaa

Pikeeri koristeluun

kananmunan valkuaista
tomusokeria
muutama tippa sitruunamehua


Ohje on  Kinuskikissan Halloween-kakun muokkaus määriltään puolitoistakertaisiksi. Kurkkaa vatkausohjeet täältä!

Irtopohjavuuan sijaan sokerikakkupohja on leivottu syvään uuninpeltiin ja puolitettu pohjan jäähdyttyä. Tämä versio on siis kaksi- ei kolmikerroksinen. Tässä ei ole lainkaan alkuperäisen ohjeen marsipaanireunusta, vaan reunat on peitetty lakritsivaahdolla ja sitruunaviipaleilla.

Hilpeän ulkonäkönsä lisäksi kakku oli ainakin allekirjoittaneen makuun! Lemon Curd-tahna raikastaa makean lakritsivaahdon. Ja itse olen aina ollut vähän heikkona kaikkeen lakritsiseen...

Nam!

Ps. Kakun lisäksi supersiistit läksiäislahjat (nasevilla iskulauseilla varustettu leivontaessu ja Jalluhyytelön ainekset) pehmensivät lähtöäni.

Tarvii vieriä ettei sammaloidu!




sunnuntai 24. helmikuuta 2013

Karitsaa ja couscousia

Haluaisin kovasti olla sellainen trendikäs kaupunkilainen, joka käy lauantaiaamuisin kävellen tai polkupyöräillen Kauppahallissa lihaostoksilla. Vihanneksiakin voisin sieltä ostaa - ja tietenkin leipää! Pakko tunnustaa, että vierailuni halliin jäävät aivan liian usein vain mielikuviin, ja lauantaisin huristelen markettiin. Saahan sieltä kaikki saman katon alta; niiiiiin kätevää. Samaan kauppakassiin sujahtaa possunfileet ja patterit, kissanruuat ja lasinpesuneste, avokadot ja uudet olohuoneen laminaatit. Vihreätä korttia vilauttamalla tilille ilmestyy vähittäiskaupan kulmakivet: bonukset. Siihenhän suomalaiset on 80-luvulta saakka opetettu.

Eilen auto lähti katsastukseen, ja minun oli pakko hoitaa kauppaostokset jotenkin muuten. Yleensä jonkinlainen pakko on paras (ja ainut) keino rutiinien murtamiseen. Kävelin halliin, taistelin tieni eläkeläisryhmittymien läpi ja yllätyin positiivisesti lihatiskin edullisista hinnoista. Pullapuodista vielä leipä kainaloon, ja lähikaupasta loput ostokset. Reissun ainut miinuspuoli oli kassien paino; miten pitkältä matka kaupalta kotiin (n. 200 m) saattoikaan tuntua. Kädet venähtivät pituutta ja muistutin puuskuttavaa gorillaa.

Hallin aamulla jauhettu karitsa inspiroi minut Pohjois-Afrikkalaiseen makumaailmaan.

KARITSAPULLAT

2:lle

- 300-400 g karitsan jauhelihaa
- 1 kananmuna
- 2 rkl korppujauhoa
- 1 pieni punasipuli
- 1 valkosipulin kynsi
- 1/2 chili
- suolaa
- mustapippuria
- paprikaa
- kuminaa
- kunnon ripaus Harissa-mausteseosta (tai erikseen korianteria, minttua, jeeraa ja chiliä)

Lämmitä uuni 175 asteeseen. Silppua sipuli, valkosipuli ja chili pieneksi. Vaivaa jauheliha, kananmuna ja korppujauhot tasaiseksi taikinaksi. Taikina saa olla verrattain löysää, jotta pullista tulee meheviä. Mausta taikina ja lisää sipulit sekä chili. Harissa-maustetta saa laittaa runsaasti, jotta pullien makumaailma tulee esiin. Sekoittele taikina tasaiseksi.

Anna taikinan maustua hetki jääkaapissa. Pyörittele pullat.

Kuumenna loraus öljyä paistinpannulla ja paista pullat kaikilta pinnoilta. Asettele puolivalmiit pullat uunivuokaan ja paista n. 20 min uunissa.





COUSCOUS

- 2 dl couscousia
- 2 dl vettä
- 1/2 chili
- 1 valkosipulin kynsi
- 1 tl suolaa
- 1 sitruuna
- puolikas oranssi paprika
- eri värisiä kirsikkatomaatteja
- kurkkua
- 1 punasipuli
- loraus oliiviöljyä
- loraus sesamöljyä
- Harissa-maustetta
- tuoretta minttua
- tuoretta persiljaa

Koristeluun:
- 1/2 sitruuna

Pilko paprika, tomaatit, kurkku ja sipuli tarjoilukulhoon. Purista puolikkaan sitruunan mehu sekaan ja anna maustua. Pilko chili ja valkosipuli. Kuumenna kattilassa tilkkanen oliiviöljyä ja freesaa chili- ja valkosipulisilppua hetken. Lisää vesi ja suola, ja anna kiehua pari minuuttia. Ota kattila pois hellalta ja lisää couscous. Turvota kannen alla 5-10 min. Lisää turvonneeseen couscousiin tarvittaessa hiukan vettä ja jäähdytä.

Lisää jäähtyneeseen couscousiin puolikkaan sitruunan mehu ja Harissa-maustetta. Lisää couscous tarjoilukulhoon ja sekoita.

Lisää tuoreita yrttejä.

Maistele. Lisää tarvittaessa suolaa tai mausteita. Koristele sitruunaviipaleilla.



Tarjoile couscousin ja pullien kera raikasta jogurttikastiketta. Lisää maustamattomaan jogurttiin suolaa, pippuria, minttua ja Harissa-maustetta. Turkkilainen jogurtti on tarkoitukseen parasta, mutta suomalainenkin versio sopii.

Mikä tahansa roteva lammasviini sopii kaveriksi.




Muuten, mikäli sinulla on aikaa ja kärsivällisyyttä, kokeile myös arabialaisia Kibbeh-pyöryköitä. Ohjeen löydät täältä:
Arabialaisia synttäritunnelmia






maanantai 18. helmikuuta 2013

Parmesaania ja kannaa!

Ei ole nyt hampurilaeesessa, mutta kuitenkin.

Täytyy turvautua vanhojen kokeilujen kirjoittamiseen, sillä viime aikoina kiire on ikävästi haukannut leijonan osan rakkaasta ruuanlaittoajastani. En tiedä pitäisikö tätä paljastaa, mutta tällä hetkellä kirjoittelen kunnon opiskelijana luentosalissa. Luennon kesto (kahdeksan pitkää tuntia) toimii tekosyynä pienelle keskittymisen herpaantumiselle.

Pari viikkoa sitten etsiskelin mieleni syövereistä uutta broilerireseptiä, ja kehittelin tämän.

Parmesankanaa uunissa

2:lle

- 1 rasia broilerin ohutleikkeitä
- n. 1/2 dl sulatettua voita (margariinikin käy)
- 1 dl korppujauhoja
- 1/2 dl - 1dl raastettua parmesania
- suolaa
- rosmariinia
- timjamia
- basilikaa
- mustapippuria

Päälle:

- lisää parmesania

Lämmitä uuni 225 asteeseen. Raasta parmesan. Sekoita keskenään korppujauho, parmesanraaste, mausteet ja yrtit. Sulata voi.

Dippaa broilerinfileet yksi kerrallaan sulaan voihin ja pyörittele korppujauho-parmesan-seoksessa. Asettele fileet uunivuokaan. Ripottele lisää parmesania fileiden päälle. Paista fileitä parikymmentä minuuttia kuumassa uunissa. Fileisiin halutaan rapea kuorrute ja mehevä sisusta.

Tarjoile esimerkiksi uunijuuresten tai paistettujen kasvisten kera. Maistui!

Btw, jos ihmettelet reseptieni viime aikaista keskittymistä parmesanin ympärille, syynä on joulukuinen vierailuni juustopuotiin. Toiset ostavat itse itselleen joululahjaksi hajuvettä tai yleellistä huulipunaa, herkkusuut ostavat juustoa.. Rakas juustoni on tämän parmesankanan saattelemana loppu, ja uusi vierailu kauppahallin juustopuotiiin väistämätön.

maanantai 11. helmikuuta 2013

Lohisalaattia uusilla vivahteilla

Näin maanantaina on mitä parhain hetki kirjoitella erinomaisesta perjantaireseptistä. Tai siis, käyhän tämä runsas salaatti arkipäiviinkin, mutta maistuu parhaalta viinin kera laiskottelupäivänä. Meille perjantai-illat ovat juuri niitä; perjantaisin kokkaillaan, katsellaan ruotsalaisia dekkareita ja parannetaan maailmaa. Lohi-avokadosalaatti on Safkaa-kirjan antia; mielestäni maailmankuulun AP:n (avokadopastan) ohella kirjan parasta sellaista.

LOHI-AVOKADOSALAATTI wasabi-kastikkeella

2:lle

- Erilaisia salaatteja
- Kurkkua
- Kirsikka- ja miniluumutomaatteja
- 1 avokado
- n. 300-350 g lohta fileen leveämmästä päästä
- (Kurpitsan- tai pinjansiemeniä)
- loraus oliiviöljyä
- mustapippuria

Wasabi-kastike

- 1/3 putkiloa wasabia
- 1/2 dl oliiviöljyä
- sitruunamehua
- suolaa


Poista ruodot lohesta ja leikkaa medaljongeiksi. Mausta suolalla, pippurilla ja sitruunalla.

Pilko salaatit, kurkku ja tomaatit. Sekoita salaattikulhossa. Lisää joukkoon hiukan oliiviöljyä ja pippuria. Halkaise avokado, poista kivi ja pilko kuoressa. Irroita palaset sormella ja lisää salaattiin.

Lämmitä paistinpannu kuumaksi (Safkaa-kirjan mukaan savuavan kuumaksi). Paista medaljongit molemminpuolin. Paistetun lohen idea on rapsakka pinta ja mehevä sisus. Älä siis grillaa fisuja liian kauan, 3-5 min per puoli piisaa.

Sillä aikaa kun lohet paistuvat, pyöräytä tämän salaatin salaisuus: kastike. Sekoita wasabi, sitruunamehu ja suola pienessä kulhossa. Lisää öljy tasaisena norona koko ajan sekoittaen, jotta kastike suurustuu.


Lisää sihisevän kuumat lohet salaatin päälle ja valele wasabikastikkeella. Ripottele siemeniä halutessasi.

Kevyt italialainen punaviini tai runsaampi alcaselainen valkoviini sopivat kylkeen.